środa, 10 grudnia 2014

Świąteczna nostalgia.



Moją niepoprawnie optymistyczną duszę w grudniu, tuż przed Bożym Narodzeniem ogarnia nostalgia. Wspominam makowce mojej babci i cofam się myślami do świąt sprzed lat.
Idealizuję, jak pewnie każdy, smaki dzieciństwa, ale to wynik dziwnego według mnie związku pamięci i emocji. Mózg, choć zaliczyłam zajęcia z anatomii i fizjologii, jest dla mnie nadal tajemnicą. O wielu zdarzeniach nie pamiętam, choć nie mam jeszcze lat czterdziestu, a inne tkwią, jak obrazy przed oczami, niezależnie od upływającego czasu.
I tak, choćby te makowce - niedoskonałe lecz wyjątkowe!
Dlatego teraz to ja emocjonalnie zaangażowana, piekę ciasteczka. Dom pachnie migdałami, cynamonem, a w grudniu dodatkowo goździkami.
Dla mnie to zapach miłości.

Miłość - poetka noblistka dnia powszedniego. Pocałunek na dzień dobry, przytulenie na rozstaju dróg, myśli tęskniące po rozstaniu i uśmiech na powitanie. To wszystko to miłość!


Najszlachetniejsze jej oblicze to miłość rodzicielska. Przyglądam się dzieciom i podziwiam ich nieskazitelność. Nieoszlifowane kamienie ze szlachetnymi uczuciami, bezpośrednie i autentyczne. Nieokiełznane szlifem tego, co zrobi z nich podobające się ogółowi diamenty. Dziecko to cud stworzony z psychofizycznej miłości, migracji hormonów, genów i enzymów. Największy prezent od życia. Dziecko to osoba, która bezgranicznie nam ufa i za którą jesteśmy odpowiedzialni w wymiarze codziennego bezpieczeństwa, ale i wychowania.
Wychowanie to wyznaczanie granic. Pochłonięci misją wychowawczą, pamiętajmy jednak, że pancerz utkany z naszych zakazów i uwag może uwierać. Zniewolona dusza (umysł) nie może być szczęśliwa! A przecież istotą życia ma być efektowne wykorzystanie danego nam czasu. W życiu nie ma dubli, każdy dzień, choć rutynowy jest jedyny. Chwytaj dzień! Nie wiesz przecież, tak jak i ja nie wiem, ile kart kalendarzy dane nam będzie przerzucić. Niejednokrotnie wystarczy zmienić kąt widzenia, by rzeczywistości nadać barwy szczęścia. Spacer przez park, rozmowy o niebieskich migdałach, zapach cynamonu... Wszystko to powinno wyzwalać endorfiny i napawać szczęściem od stóp do głów. Szczęście to dokonany przez mózg wybór faktów, obrazów i ocen do zapamiętania. Pamięć i emocje - niezwykły związek decydujący o szczęściu i jakości życia.
Bądźmy szczęśliwi! Bliskość ważnych dla nas osób to nieprzeceniona wartość. Mija wszystko... Cieszmy się zanim i my miniemy!
Tego życzę sobie i Wam, już dziś i nie tylko na Święta!
A jeśli nie macie jeszcze prezentów dla bliskich (lub nawet je macie)... Polecam kolejny tomik życiowej poezji autorstwa Miłości!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz